Δήμος Αγίου Νικολάου Κρήτης

Η επιστροφή ...

dsinergasia@gmail.com

Σελίδες

Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013

Ενδοκυβερνητική απάντηση στη φορολόγηση για τα αγροτεμάχια



Ομάδα 17 βουλευτών της ΝΔ με επικεφαλής τον Ηρακλειώτη Λευτέρη Αυγενάκη δίνουν τη δική τους απάντηση με κοινοβουλευτική παρέμβαση στο υπουργείο Οικονομικών και την φοροεπιδρομή που ετοιμάζεται εις βάρος των ιδιοκτητών ακόμα και χερσαίων αγροτεμαχίων. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά:


"Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το υπουργείο Οικονομικών δίνει προς διαβούλευση το τελικό σχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων του 2014 και τους συντελεστές με βάση τους οποίους θα φορολογηθούν τα αγροτεμάχια και τα εκτός σχεδίου οικόπεδα και κατοικίες, όπου ορίζεται ως βασικός συντελεστής φορολόγησης 1,5 ευρώ ανά στρέμμα.


Όσον αφορά τα αγροτεμάχια που καλλιεργούνται και την επιβάρυνση των αγροτών, ο φόρος προσαυξάνεται ανάλογα με τη θέση του αγροτεμαχίου, τη χρήση του, την απόσταση του από τη θάλασσα, αλλά και με τη θέση του σε σχέση με τις οδούς.

Εάν υπάρχει κατοικία στο οικόπεδο, ο βασικός συντελεστής πολλαπλασιάζεται με το 5. Ακόμη, ο συντελεστής μειώνεται σταδιακά για εκτάσεις από 130 στρέμματα και πάνω.

Με βάση λοιπόν τους πίνακες που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα και σύμφωνα με τους συντελεστές θέσης, χρήσης, απόστασης από τη θάλασσα και μεγέθους γηπέδων, υπάρχει ανισότητα στη φορολόγηση και υπερβολική επιβάρυνση τόσο στους αγρότες που καλλιεργούν στα αγροτεμάχια αυτά, όσο και στους κατόχους αγροτεμαχίων που είναι αναξιοποίητα , παρατημένα από τους κατόχους, δηλαδή είναι εγκαταλελειμμένες γαίες που δεν αποδίδουν τίποτα στον κάτοχο και οι οποίοι μπορεί να είναι συνταξιούχοι ή να μην κατοικούν εκεί που βρίσκεται το χωράφι αυτό.


Ο προβληματισμός μας αφορά κυρίαρχα τους αγρότες που αγωνίζονται να επιβιώσουν

α) Σχετικά με τον καθορισμό συντελεστή θέσης με βάση το δημοτικό διαμέρισμα στο οποίο ανήκει το χωράφι αυτό, δεν υπάρχει διαφορά τιμής για τον αγρότη στα προϊόντα που παράγονται σε 2 τέτοια γήπεδα σε διαφορετικές περιοχές;
Π.χ. σε ένα γήπεδο με αρχική βασική αξία 0,1 έως 0,49 ευρώ / μέτρο και συντελεστή θέσης 1 καλλιεργεί ο αγρότης ροδάκινα και καλλιεργεί ροδάκινα σε μια άλλη περιοχή με αρχική βασική αξία 15 έως 19,99 ευρώ / μέτρο και συντελεστή θέσης 3 έως 3,5.

Τα ροδάκινα που θα παράγουν οι 2 διαφορετικές περιοχές θα έχουν διαφορετικές τιμές και θα αποδώσουν μεγαλύτερο εισόδημα στον αγρότη το κτήμα που θα φορολογηθεί υψηλότερα; Όχι βέβαια και γι αυτό δεν πρέπει να φορολογηθούν αυτά τα κτήματα και να επιβαρυνθούν με αυτόν τον συντελεστή θέσης.


β) Σχετικά με την απόσταση από τη θάλασσα, εφόσον καλλιεργείται το κτήμα με μονοετή καλλιέργεια ή δενδρώδη καλλιέργεια, το σιτάρι που θα αποδώσει το κτήμα κοντά στη θάλασσα ή τα φρούτα που θα παραχθούν κοντά στη θάλασσα, θα πουληθούν με μεγαλύτερη τιμή από ότι στο αγροτεμάχιο που θα βρίσκεται 800 μέτρα μακριά από τη θάλασσα, ώστε να δικαιολογείται να φορολογηθεί ακριβότερα το γήπεδο- χωράφι το οποίο βρίσκεται κοντά στη θάλασσα; Όχι βέβαια. Αν πουληθεί το παραθαλάσσιο κτήμα, τότε να φορολογηθεί. Όχι όμως επειδή είναι κοντά στην θάλασσα να επιβαρύνεται ο αγρότης γι αυτό, ενώ καλλιεργεί στο χωράφι αυτό σιτάρι ή οτιδήποτε άλλο.


γ) Σχετικά με τον συντελεστή χρήσης του γηπέδου-χωραφιού είναι απαράδεκτο το μεταλλείο ή το λατομείο να φορολογείται με συντελεστή 1,2, η υπαίθρια έκθεση με 1,5 και οι δενδροκαλλιέργειες και ελαιοκαλλιέργειες με συντελεστές 2,5 και 2 αντίστοιχα.
Είναι κατάφωρη η αδικία των αγροτών μας. Ποιές είναι οι αποδόσεις και πόσο σίγουρες είναι οι αποδόσεις από την αγροτική καλλιέργεια, που δικαιολογεί την φορολόγηση τους, περισσότερο από ένα μεταλλείο ή ένα λατομείο με μεγάλες αποδόσεις;
Δεν μπορεί οι δενδροκαλλιέργειες να φορολογούνται με συντελεστή 2,5 και οι ελαιοκαλλιέργειες με 2 και φυσικά ο συντελεστής χρήσης για τους αγρότες πρέπει να είναι καταργηθεί


δ) Ο συντελεστής απομείωσης της επιφάνειας, σε σχέση με το μέγεθος του γηπέδου-χωραφιού, αδικεί τον μικρομεσαίο αγρότη. Ένας αγρότης που έχει μέχρι 130 στρέμματα, φορολογείται με συντελεστή 1. Ο αγρότης που έχει από 130 στρέμματα έως 500 στρέμματα μειώνεται σχεδόν στο μισό, δηλαδή 0,6 συντελεστή απομείωσης επιφάνειας. Και αυτός που έχει πάνω από 500 στρέμματα έχει συντελεστή απομείωσης επιφάνειας 0,4.
Αυτό αδικεί τους μικρομεσαίους αγρότες και πρέπει ο συντελεστής να είναι ενιαίος για όλους.


ε) Αν το χωράφι έχει πρόσοψη σε εθνική, επαρχιακή ή αγροτική οδό τότε εφαρμόζεται συντελεστής πρόσοψης ίσος με 1,2. Αυτό είναι άδικο, διότι αν αυτά τα κτήματα είναι ακαλλιέργητα, τι φορολογείται, απλά την κατοχή τους;
Επίσης, αν το γήπεδο-χωράφι που βρίσκεται με πρόσοψη σε εθνική οδό θα παράγει σιτάρι θα είναι διαφορετικής αξίας από ένα χωράφι που θα βρίσκεται χωρίς πρόσοψη σε εθνική οδό; Όχι βέβαια. Το ευρισκόμενο σε εθνική οδό κτήμα να φορολογηθεί παραπάνω εάν πουληθεί. Να μην επιβαρύνεται όμως με τον παραπάνω συντελεστή εάν καλλιεργείται από τον αγρότη- κάτοχο.


στ) Σε περίπτωση ύπαρξης κατοικίας εντός γηπέδου εφαρμόζεται συντελεστής κατοικίας ίσος με 5. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι αγρότες για να συγκεντρώνουν τα εργαλεία, τα μηχανήματα και τα αγροτικά τους εφόδια, κατασκευάζουν κτίσματα εντός των κτημάτων τους. Θα φορολογείται και αυτό το κτίσμα, το οποίο βοηθάει στην οργάνωση του αγρότη;


ζ) τέλος, για ποιόν λόγο δεν φορολογούνται ουσιαστικά και με τους παραπάνω συντελεστές τα γήπεδα τα οποία χρησιμοποιούνται για τον ελλιμενισμό σκαφών και αεροσκαφών, ενώ αντίθετα γιατί φορολογούνται τα γήπεδα ή οι λωρίδες γης στις οποίες βρίσκονται σιδηροτροχιές ή υπάρχουν σημεία έδρασης πύργων και γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής τάσεως; Τα γήπεδα αυτά έχουν ουσιαστικά την «δουλεία» του ΟΣΕ και της ΔΕΗ και οι χώροι αυτοί είναι ουσιαστικά ανεκμετάλλευτοι από τον αγρότη ή τον πολίτη, γιατί δεν μπορεί να τους εκμεταλλευτεί.



Κατόπιν των ανωτέρω,

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1. Τι προτίθεσθε να πράξετε ώστε να μην επιβαρυνθούν οι αγρότες μας με αβάσταχτες και άδικες φορολογίες;
2. Τι προτίθεσθε να πράξετε σχετικά με τις εγκαταλελειμμένες και ανεκμετάλλευτες γαίες οι οποίες κανένα έσοδο δεν επιφέρουν στους κατόχους τους;



Τι θα πληρώνουν οι Κρητικοί για χωράφια και αγροτεμάχια από το 2014



Το χέρι στην τσέπη θα βάλουν από το 2014 πολλές χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων στην Κρήτη και εκατομμύρια ιδιοκτήτες σε όλη τη χώρα, αφού για πρώτη φορά θα καταβληθούν φόροι για αγροτεμάχια. Ή, για να το πούμε αλλιώς, για όλα τα εκτός σχεδίου πόλης ακίνητα. Από βοσκότοπους μέχρι ελαιώνες, αλλά και εκτός σχεδίου αστικά οικόπεδα, όπου έχουν χτιστεί σπίτια.

Σύμφωνα με το νέο, ενιαίο φόρο ακινήτων που θα ισχύει το 2014, αντικαθιστώντας το τέλος ηλεκτροδοτούμενων χώρων που εισπράττεται σήμερα μέσω της ΔΕΗ, καθώς και το ΦΑΠ, όσοι ιδιοκτήτες έχουν στην κατοχή τους αγροτεμάχιο ή οικόπεδο, καθώς και κατοικία θα πληρώσουν υψηλότερους φόρους συγκριτικά με το υφιστάμενο καθεστώς. Κι αυτό απλούστατα διότι μέχρι σήμερα τα αγροτεμάχια εξαιρούνταν της φορολογίας (και από το ειδικό τέλος ή κοινώς λεγόμενο χαράτσι στη ΔΕΗ και από το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας), ενώ τα οικόπεδα (εντός σχεδίου ή οικισμού) εξαιρούνταν από το Ειδικό Τέλος Ακινήτων αλλά φορολογούνταν με βάση τους συντελεστές του ΦΑΠ και εφόσον η ατομική περιουσία του ιδιοκτήτη ξεπερνούσε τα 200.000 ευρώ (αντικειμενική αξία).

Στους "τυχερούς" συγκαταλέγονται οι ιδιοκτήτες που διαθέτουν μόνο κατοικίες μικρής και μεσαίας αντικειμενικής αξίας, δεδομένου ότι θα καταβάλουν το 2014 στην εφορία μικρότερο φόρο σε σχέση με το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς.

Η εξέλιξη με τη φορολόγηση πλέον όλων των εκτός σχεδίου ακινήτων είναι επώδυνη για μια πολύ μεγάλη μερίδα Ελλήνων εν καιρώ κρίσης. Ένα παραπάνω όμως για τους Κρητικούς, οι οποίοι με βάση τα κριτήρια και τον τρόπο υπολογισμού του φόρου, όπως επισήμαναν στη "Ν.Κ." ο πρόεδρος της Ένωσης Φοροτεχνικών Ν. Ηρακλείου Παύλος Μπαριτάκης και ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων Ηρακλείου Κώστας Αράπογλου, και όπως μπορεί να συμπεράνει κανείς ρίχνοντας μόνο μια ματιά στη διαβάθμιση των συντελεστών, θα πληρώσουν σε γενικές γραμμές περισσότερο συγκριτικά με τους κατοίκους της υπόλοιπης χώρας.

Αυτό βεβαίως ισχύει συνολικά για τις νησιωτικές περιοχές και προκύπτει με βάση αντικειμενικούς καθαρά λόγους. Πώς ακριβώς; Με το νέο σύστημα φορολόγησης επιβαρύνονται περισσότερο αγροτεμάχια που έχουν μεσαία ή υψηλή Αρχική Βασική Αξία (οι αντίστοιχες αντικειμενικές για τα εκτός σχεδίου), όπως συμβαίνει ακριβώς στο νησί μας με τις υψηλές τιμές ζώνης λόγω τουριστικού χαρακτήρα. Και επίσης αγροτεμάχια που έχουν ελιές ή άλλες καλλιέργειες και αγροτεμάχια που είναι κοντά στη θάλασσα. Ό,τι δηλαδή επίσης συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό σε επίπεδο Κρήτης.

Αυτή είναι η μία όψη του διπλού, δυσάρεστου νομίσματος για το νησί μας... Θα πρέπει να συνυπολογιστεί το εξίσου πολύ σημαντικό γεγονός πως στην Κρήτη το σχέδιο πόλης είναι πολύ περιορισμένο και άρα θα πιαστούν στην "τσιμπίδα" της εφορίας αναρίθμητα εκτός σχεδίου ακίνητα. Ακίνητα π.χ. σε αστικές περιοχές όπως οι Μεσαμπελιές, που έχουν πολύ υψηλή Αρχική Βασική Αξία.

Όπως εξήγησαν οι κ. Μπαριτάκης και Αράπογλου, αυτό που θα συμβεί είναι πως θα φορολογηθούν χιλιάδες ακίνητα που ως τώρα δε φορολογούνταν. Ή φορολογούνταν μονάχα για τα κτίσματα. Δηλαδή, για να το πούμε απλά, ένας ιδιοκτήτης οικοπέδου εκτός σχεδίου στις Μεσαμπελιές Ηρακλείου, που έχτισε σπίτι εκεί, θα φορολογηθεί πλέον για το οικόπεδο, για το οποίο δε φορολογούνταν μέχρι τώρα. Ο φόρος μάλιστα στη συγκεκριμένη περίπτωση δε θα είναι μικρός, αφού, όπως προβλέπεται στο σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, αν υπάρχει κτίσμα στο οικόπεδο, τότε ο συνολικός φόρος πενταπλασιάζεται. Επιπλέον, το κτίσμα φορολογείται και ξεχωριστά με το φόρο ακινήτων.

Είναι περιττό να αναφερθεί το πόσο μεγάλος αριθμός ιδιοκτησιών υπάγεται στην παραπάνω περίπτωση εδώ στην Κρήτη. Από εκεί και πέρα, αν υπάρχουν ρίζες ελιές ή άλλες καλλιέργειες στα αγροτεμάχια - όπως ισχύει σε πολύ μεγάλο βαθμό στο νησί μας, η επιβάρυνση αυξάνεται 2 και 2,5 φορές! Αφού προσμετράται συντελεστής 2 ή 2,5, έναντι π.χ. του χαμηλότερου συντελεστή, ύψους 0,5, που ισχύει για δασικές εκτάσεις. Άλλη παράμετρος; Αν το ακίνητο είναι πολύ κοντά στη θάλασσα, προσμετράται συντελεσής 3, έναντι συντελεστή 1 για μεγαλύτερες αποστάσεις από τη θάλασσα.

Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο εγκρίθηκε καταρχήν από την τρόικα, ο ενιαίος φόρος για τα αγροτεμάχια προκύπτει από το Βασικό Συντελεστή Φορολογίας που ορίζεται σε 0,15 λεπτά του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (1,5 ευρώ το στρέμμα). Πολλαπλασιαζόμενο με διαδοχικούς συντελεστές. Ουσιαστικά, με βάση τους συντελεστές που πολλαπλασιάζονται μεταξύ τους, ο τελικός φόρος για τα αγροτεμάχια προκύπτει από την περιοχή που βρίσκεται το ακίνητο, την απόσταση από τη θάλασσα, από τη χρήση, καθώς και αν υπάρχει κτίσμα εντός.


Ενδεικτικά παραδείγματα
Ένα απλό παράδειγμα... Ιδιοκτήτης αγροτεμαχίου 3 στρεμμάτων, το οποίο έχει ελάχιστη βασική αξία 0,30 ευρώ ανά τ.μ., απέχει πάνω από 800 μέτρα από τη θάλασσα, έχει πρόσοψη σε αγροτική οδό και χρησιμοποιείται ως βοσκότοπος θα πληρώσει στην εφορία το 2014 το ποσό των 4,32 ευρώ.

Άλλο παράδειγμα; Ιδιοκτήτης αγροτεμαχίου 50 στρεμμάτων, το οποίο έχει ελάχιστη βασική αξία 1,10 ευρώ/τ.μ., απέχει πάνω από 650 μέτρα από τη θάλασσα, έχει πρόσοψη σε επαρχιακή οδό και έχει δενδροκαλλιέργειες θα πληρώσει στην εφορία το 2014 το ποσό των 405 ευρώ. Στην περίπτωση που ο ανωτέρω ιδιοκτήτης αγροτεμαχίου έχει και κατοικία 100 τ.μ. (δευτέρου ορόφου) και παλαιότητας 5 ετών σε περιοχή όπου η τιμή ζώνης ανέρχεται στα 3.500 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, θα πληρώσει συνολικά φόρο 1.567,8 (1.162,8 + 405 ) ευρώ.

Στους χαμένους η Κρήτη
Όπως σχολίασε ο κ. Μπαριτάκης, «είναι προφανές, και τίθεται θέμα εδώ, πως για τη Κρήτη αλλά και τις υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές της χώρας, όπου τα εκτός σχεδίου ακίνητα είθισται να είναι σε περιοχές με μεσαίες ως υψηλές τιμές ζώνης, να έχουν ελιές ή άλλα δέντρα, και να γειτνιάζουν με τη θάλασσα θα προκύψει μια μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση συγκριτικά με την ηπειρωτική Ελλάδα».

«Και η Κρήτη θα αδικηθεί-αυτό προκύπτει από τους ίδιους τους συντελεστές και τον τρόπο υπολογισμού της φορολόγησης, σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας. Αλλά κυρίως θα αδικηθούν εν καιρώ κρίσης τόσοι ιδιοκτήτες, αναγκαζόμενοι κάθε χρόνο πλέον να πληρώνουν φόρο για ακίνητα τελείως απρόσοδα, από τα οποία δεν βγάζουν το παραμικρό οικονομικό όφελος. Και, εξίσου σημαντικό, ακίνητα που δεν μπορούν να ξεφορτωθούν, αφού δεν υπάρχει κανένα αγοραστικό ενδιαφέρον σε περίπτωση που επιχειρήσουν να τα πουλήσουν» σημείωσε με τη σειρά του ο κ. Αράπογλου.



Του Μπάμπη Σαββίδη


www.neakriti.gr 

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India